Tips & Uitleg

3 tips om wanbetaling te voorkomen met behulp van Driver

By 16 juli, 2014 No Comments

Volgens MKB-specialist Z24.nl heeft 93 procent van mkb’ers klanten die te laat betalen. Dat is niet alleen hinderlijk, het is zelfs de grootste bedreiging voor de winstgevendheid. Gelukkig staat u met Driver niet helemaal machteloos als het om wanbetaling gaat. Met drie simpele handelingen verkleint u de kans dat u last hebt van wanbetaling.

1. Zorg voor duidelijke facturen.

Een duidelijke en gespecificeerde factuur wordt sneller betaald. U kunt dit eenvoudig doen door bijvoorbeeld de uren en verwerkte onderdelen duidelijk te vermelden op de factuur. Ook het prominent tonen van het bankrekeningnummer en de betaaltermijnen dragen bij aan een snelle betaling. U stelt dit eenvoudig in bij ‘tekst factuur’ op de werkorder of factuur.

2. Wees snel met het versturen van een factuur.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Als u snel bent met uw service en het versturen van de factuur, zal uw klant u niet als laks beschouwen. Als u zelf de factuur pas na lange tijd verstuurt, ontstaat bij de klant al snel het gevoel dat u de betaling zelf ook niet erg nauw neemt. U kunt in Driver de werkorder direct omzetten naar factuur. Zo kunt u de factuur nog dezelfde dag (elektronisch) versturen.

3. Zorg voor snelle opvolging.

Mocht de klant om welke reden dan ook ‘vergeten’ uw factuur te betalen, kom dan direct in actie. Een vriendelijke herinnering is vaak al genoeg om uw klant over te halen alsnog te betalen. Natuurlijk kunt u na een vriendelijke sommatie alsnog een tweede en zelfs derde, dringender verzoek versturen. Binnen Driver kunt u vier verschillende brieven voorbereiden. U vindt deze optie in het menu ‘Boekhouding’ onder de optie ‘Aanmaningen’.