MiMechanicTips & Uitleg

Alfa 159 met knipperende lampjes verslikt zich in kopje koffie

By 12 december, 2013 No Comments

Een werkplaats belt de Mivar Servicedesk vanwege een Alfa 159 uit 2007 die last heeft van een knipperend ABS, ASR en handremlampje.

Een weerstandsmeting op de CAN-aansluitingen in de diagnosestekker (pin 6 en 14) laat een weerstand zien van ongeveer 60 Ohm. Hieruit trekt de monteur de conclusie dat het CAN-systeem van het voertuig in orde is. Maar in de functiebeschrijving van het CAN-bussysteem staat dat dit voertuig twee CAN-bus systemen heeft: CAN-B voor comfortfuncties en CAN-C voor dynamische voertuigregeling. De bodycomputer is de gateway tussen deze twee systemen.

De CAN-B is rechtstreeks aangesloten op de diagnosestekker. De CAN-C niet. De storingsdiagnose van het CAN-B netwerk loopt via het CAN-systeem, die van het CAN-C systeem via een aparte K-lijn. Met de meting op de diagnosestekker heeft de monteur dus alleen de CAN-B gecontroleerd. Omdat uit een diagnose blijkt dat de Alfa een behoorlijk aantal fouten in de dynamische voertuigregeling (VDC) heeft en een CAN communicatiefout in het motormanagement, richt de monteur zich op CAN-C.

Dit kan door, bij losgenomen accupool, de stekkers van de bodycomputer los te nemen en vanaf daar de CAN-C door te meten (pen 36 en 37). Op deze pennen meet de monteur een veel te hoge weerstand. Daarna controleert hij de afsluitweerstanden in de afzonderlijke regeleenheden: motormanagement, ABS, stuurhoeksensor en hellingshoek/zijdelingse acceleratie sensor. De laatste blijkt de boosdoener te zijn. Deze sensor ligt op de bodemplaat onder de middenconsole ter hoogte van de bekerhouder. De berijder heeft blijkbaar een keer rijdend een beker koffie genuttigd en behoorlijk gemorst in de bekerhouder. De warme drank is daarbij op de stekker van deze acceleratiesensor terecht gekomenen heeft een slecht contact tussen stekker en sensor veroorzaakt. Na het reinigen worden de fouten gewist en is het probleem opgelost.