MiMechanicTips & Uitleg

Benz start niet

By 5 augustus, 2014 No Comments

Het gaat om een Mercedes GL 420CDI 4matic, type WBC164. In dit voertuig zit een OM692.912 V8 motor. De V8 is geholpen aan een lekke koppakking en een gerekte distributieketting is vervangen. De auto is binnengekomen met een lekke koppakking. Omdat de motor ook symptomen van een gerekte distributieketting toonde, heeft men besloten om de motor uit te bouwen, beide koppen te demonteren en de distributieketting te vervangen. 

Nadat de motor weer ingebouwd is, heeft men de motor gestart en heeft deze 20 minuten gelopen. De monteur heeft de motor afgezet en het voertuigfront verder afgebouwd. Als de auto daarna weer op contact wordt gezet, verschijnt er een melding op het display dat er een storing is en dat het voertuig in de ingeschakelde versnelling naar een werkplaats moet worden gereden. Grootste probleem is dat de startmotor niet reageert als de START/STOP-knop wordt bediend. De transmissie staat in stand “P”, het voertuig kan dus niet verplaatst worden. De monteur heeft de auto uitgelezen en een complete systeem scan gemaakt. Er zitten zoveel storingen in het systeem dat hij niet meer weet waar hij moet beginnen, te meer omdat bijna alle stekkers in de motorruimte los zijn geweest.

De monteur belt de servicedesk en we maken een voertuigscan. Omdat dit geen alledaags voertuig is maken we een screenshot van de fouten en spreken met de monteur af dat we ons even in de materie verdiepen en hem zo snel mogelijk terugbellen. We lezen onder andere de volgende storingen uit.

  1. C1026 Transmissie regeleenheid, geen CAN meldingen ontvangen
  2. P290A Regeleenheid DIRECT SELECT, geen CAN meldingen ontvangen
  3. P2903 Regeleenheid VGS, geen CAN meldingen ontvangen

Het lijkt erop dat de transmissie niet deelneemt aan de CAN-communicatie. De weergegeven fouten verwijzen naar problemen op de C-CAN-bus. Dit is de CAN-bus die de communicatie onder de motorkap regelt. Hierop zijn bijvoorbeeld motor, ABS/ESP en transmissie aangesloten.

De transmissieregeling bestaat bij dit voertuig uit twee delen. In de bak zit een VGS-unit en op de bak zit een ISM-unit. De ISM (intelligent Servo Module DIRECT SELECT) ontvangt via C-CAN de signalen van de selectie handle op de stuurkolom, de ISM geeft aan de VGS-unit door wat de bestuurderswens is (P, R,N,D, etc.). De VGS-unit omvat alle sensoren en actuatoren en zorgt ervoor dat de bak schakelt. Tevens koppelt hij de stand van de bak weer terug naar de C-CAN. Probleem bij dit voertuig is dat zowel VGS als ISM niet deelnemen aan de CAN-communicatie. Hierdoor krijgen de andere stuurapparaten geen melding dat de bak in P of neutraal staat en wordt de startmotor niet aangestuurd.

Het lijkt het erop dat de modules VGS en ISM geen voeding krijgen. Na bestuderen van het elektrisch schema van zowel VGS als ISM komen al snel tot de conclusie dat het probleem in stekker X22/6, rechts achter in de motorruimte, moet zitten. De voedingen voor zowel VGS als ISM lopen door deze stekker. We mailen de werkplaats dit advies en voegen de locatie van de stekker bij. Nog geen kwartier belt de monteur en horen we op de achtergrond de dikke V8 brommen. De stekker X22/6 zat niet goed in de vergrendeling en nadat de monteur hem los had genomen en weer in elkaar geklikt heeft startte de motor direct.

Zo blijkt maar weer dat ook een complex lijkende storing op een snelle manier opgelost kan worden. Een dergelijke storing is op deze manier zelfs binnen een half uur opgelost.

Dit artikel is eerder verschenen in Automotive Werkplaats 5