Pers

De auto is geen heilige koe meer

By 30 december, 2014 No Comments

De consument stelt in toenemende mate andere eisen aan mobiliteit. Verdienmodellen in de automotive gaan daardoor op de helling.

Dit artikel verscheen 17 december in De Gelderlander

Gemak, transparantie en duurzaamheid zijn steeds belangrijker voor autobezitters en autogebruikers, zoals leaserijders en (deel)autorijders. Voor veel mensen, vooral de jongere generatie, is de auto geen heilige koe meer. Autobezit verschuift naar auto(deel)gebruik in combinatie met andere vormen van mobiliteit, van openbaar vervoer tot e-bike.

“Het speelveld in de automotive-branche verandert in een hoog tempo. Voor generatie Y en generatie Z, die nu opgroeit, is toegang tot internet belangrijker dan een auto”, zegt Chris Kimman van de MivarGroup uit Lienden. “De auto als statussymbool is aan het verdwijnen”, benadrukt ook Leon Kimman. “Dat betekent dat de huidige business modellen voor importeurs, dealers en merk-onafhankelijke autobedrijven op de helling gaan en compleet veranderen.”

De broers Leon en Chris Kimman namen in 2000 ict-bedrijf MivarGroup over, dat inmiddels is gespecialiseerd in data- en ict-systemen en technische ondersteuning van de automotive branche. Van importeurs, dealers, merk-onafhankelijke autobedrijven en onderdelenleveranciers tot leasemaatschappijen en fleet owners. Het bedrijf, waar 40 mensen werken, ondersteunt meer dan 7.300 autobedrijven in Nederland, België en Luxemburg. “We leveren onder meer een multimerk communicatie- en autorisatieplatform op basis van originele fabrieksdata met alle reparatie- en onderhoudsinformatie van ruim vijftig automerken voor zowel autobedrijven als de eigenaar van de auto”, legt Chris Kimman uit. “Met onze systemen en servicedesk kunnen we de monteur online ondersteunen met complexe diagnosevraagstukken.”

De consument stelt niet alleen andere eisen aan mobiliteit, maar verwacht ook meer transparantie van autobedrijven. Via vergelijkingssites maken mensen steeds vaker een bewuste keuze voor een bepaald garagebedrijf. Op de beoordelingssite van de ANWB, die sinds april van dit jaar online is, zijn ruim 19.000 ‘recensies’ van bijna 6.000 autobedrijven te vinden. Daarmee is ruim een derde van alle garages in Nederland beoordeeld, stelt de ANWB. De site is door 345.000 mensen bezocht, waarbij de pagina’s ruim 1 miljoen keer zijn bekeken. Ruim 5.400 autobedrijven krijgen een hoge waardering: vier of vijf sterren. In totaal 2.150 bedrijven (een derde) reageert op de beoordelingen van hun klanten. De meeste autobedrijven zijn dus (nog) niet actief op dit platform.

“Er zijn ondernemers die nog erg moeten wennen aan deze vorm van feedback”, constateert de ANWB. De kosten van autobezit worden door de toenemende informatie steeds inzichtelijker. Vooral bij matig tot weinig gebruik vormt een auto een flinke kostenpost.

“Het is bizar, maar de meeste mensen weten niet, of willen niet weten, hoeveel hun auto per maand of per kilometer kost”, constateert Chris Kimman van MivarGroup. “Als je alles bij elkaar optelt, kost een beetje auto al gauw 600 tot 700 euro per maand. Menige auto is duurder dan de maandelijkse netto hypotheeklasten.” Kimman is tevens bestuurslid van de RAI Vereniging, die de belangen behartigt van 550 fabrikanten en importeurs van personenauto’s, vrachtwagens en auto-onderdelen. Hij ziet nieuwe spelers op de markt, bijvoorbeeld als het gaat om distributie van auto-onderdelen.

“Die gaan de markt flink opschudden. Kijk naar Amazon, dat in de Verenigde Staten al auto-onderdelen verkoopt. Waarom zouden Amazon en/of Bol.com dat straks niet op de Nederlandse markt gaan doen? Er is al een trend dat autobezitters onderdelen zelf via internet aanschaffen en aan hun garagebedrijf vragen hoeveel het kost om die onderdelen te vervangen. Stel je voor dat straks ook fleet owners en leasemaatschappijen hiermee starten.”

Op het onderhoud van de auto wordt door Nederlandse huishoudens sinds 2010 flink bezuinigd. Een onderhoudsbeurt wordt uitgesteld of overgeslagen en reparaties worden niet altijd uitgevoerd. Uit cijfers van de BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2013 blijkt dat de onderhoudsmarkt vorig jaar met zo’n 8 procent terugliep tot ruim 13,7 miljoen onderhoudsmomenten. De omzet kromp met ruim 12 procent naar 3,4 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Gaf een autobezitter in 2013 gemiddeld 526 euro uit aan onderhoud en reparatie, in 2010 was dat nog 670 euro. Er zijn ook technische oorzaken, waardoor het aantal onderhoudsbeurten en reparaties afneemt, zoals de lagere APK-frequentie voor jongere benzineauto’s, grotere onderhoudsintervallen en de toenemende technische betrouwbaarheid van personenauto’s. Voor leasemaatschappijen en andere wagenparkbeheerders wordt het juist inschatten van de kosten en daarop sturen eveneens belangrijker dan ooit, beklemtoont Chris Kimman.

Naast het zakelijke leasen is particuliere lease in opkomst. Roel Hindriks, directeur van Lease Consult constateert dat er pakweg tachtig partijen mee bezig zijn. “Ze bieden een auto aan voor minder dan 200 euro per maand. Wat ze voor dat geld bieden, loopt sterk uiteen”, meldde hij tijdens het eerste Fleet Event voor wagenparkbeheerders in Houten. Hindriks meent dat leasemaatschappijen alles in huis hebben om private lease aan te bieden: “De markt verandert, maar de behoefte aan mobiliteit blijft.”

Hans Blink, voormalig CEO van leasemaatschappij Athlon International, denkt ook dat de leasemarkt fundamenteel verandert. “Je ziet een ontbundeling bij leasemaatschappijen”, vertelde hij in Houten. “Nu leveren leasemaatschappijen nog alle onderdelen van het leaseproduct: de auto, de verzekering, het onderhoud en de schadeafhandeling. Maar er zijn al ondernemers die deze onderdelen van het pakket bijeen ander bedrijf onderbrengen.” Technisch installatiebureau Wolter & Dros uit Amersfoort met 1.500 medewerkers in Nederland doet dat. Wagenparkbeheerder Lex Noordhoff vertelt dat zijn bedrijf zelf de verzekering en schadesturing van de duizendbedrijfsauto’s regelt.

“Door onder meer alle auto’s alleen WA te verzekeren en zelf het cascorisico te dekken, besparen we 300.000 euro per jaar.” Chris Kimman verwacht dat bestaande leasemaatschappijen als Athlon, LeasePlan, maar bijvoorbeeld ook de NS, zich de komende jaren ontwikkelen tot mobiliteitsspecialisten, die verschillende vormen van vervoer aanbieden. De directeur van MivarGroup ziet dat nieuwe partijen zich op de leasemarkt oriënteren.