Artikel geplaatst in Aftersales Magazine.

De aanmerkelijk grotere faciliteit voor trainingen is een belangrijk motief voor Mivar om medio juli te gaan verhuizen van Lienden naar Andelst. Op de A1-locatie aan de A15 is letterlijk ruimte om de groeiambitie gestalte te geven.

Buiten raast het verkeer op de snelweg, binnen wordt druk geschilderd. Het beige-geel van de vorige gebruiker wijkt voor het blauw-wit van Mivar. De servicedesk van het team Workshopsupport is reeds geruisloos verhuisd. Medio juli zal ook de rest van de organisatie ‘over’ zijn en is alles operationeel. Als het scenario klopt, zullen klanten niks van de verhuizing merken.
Na ruim vijftien jaar groei was het jasje wel érg gaan knellen. Er was behoefte aan meer en efficiënter verdeelde kantoorruimtes. Ook een adequate plek voor 24 Volt stond hoog op de wensenlijst. “In de oude situatie konden we maar één model trekker kwijt, en dan moest je eerst nog even de spoiler lager zetten”, lacht productmanager Ronnie van Gellecom.
De nieuwe werkplaats annex trainingshal in Andelst is drie keer zo groot. Behalve de automotive zal ook het zwaar transport profiteren. Denk aan fabrikanten met nieuwe modellen maar ook aan onafhankelijke werkplaatsconcepten. “Je kunt hier met gemak zes trekkers bij elkaar zetten, zodat je mooi de verschillen in bijvoorbeeld motorisering kunt laten zien. Ook voor een stuk of drie trailers is deze plek toereikend, eveneens wat de hoogte betreft.”

Verhuren

Het theorielokaal wordt nog voorzien van een glazen pui, om deelnemers zicht te bieden op de trainingshal. Overigens blijft de omvang van de groepen beperkt tot circa tien cursisten: bij nog grotere aantallen per keer wordt volgens Mivar te zeer ingeboet aan persoonlijke aandacht.

Waar mogelijk worden de kubieke meters voor training verhuurd aan derden, bijvoorbeeld garageformules of onderdelenimporteur/grossier, in geval van een productintroductie. Maar ook andere, niet branche gerelateerde partijen kunnen voortaan in Andelst terecht. Voor studenten van HAN, IVA of Hogeschool Utrecht die per trein reizen is het nabije station een zegen. Een niet te onderschatten pluspunt, vindt directeur Chris Kimman. “Vijftien tot twintig procent van ons huidige personeel (33 medewerkers, red.) heeft ooit bij ons zijn afstudeerstage doorlopen. De oudste deed dat alweer ruim twaalf jaar geleden. Wij hebben door middel van stages een prima zicht op iemands talenten.”

Om zelf bij te blijven, gaan medewerkers regelmatig op training bij voertuigleveranciers, collega-specialisten, fabrikanten van diagnose-apparatuur etc. Dat is nodig ook, want naast universele garages benaderen steeds meer dealers Mivar voor diepgaande apparatuur- en systeemkennis. Over vreemde merken maar ook over hun eigen product. Nogal wat importeursorganisaties hebben de afgelopen jaren moeten inkrimpen. Dat proces vertaalt zich volgens Kimman in de mate waarin ze nog hoogwaardige support voor aftersales kunnen geven. “De kennis-verplichting wordt steeds dieper de keten ingelegd. Is voor de importeur niet leuk, maar wel de praktijk. Wij kunnen hier een oplossing bieden, ook voor de diverse multi-merkstrategieën.” Het oude verwijt vanuit het gebonden kanaal – ‘jullie ruiken te veel naar universeel’- geldt volgens hem allang niet meer. “Wij ondersteunen het autobedrijf. Punt. Zowel de dealer als universeel is een belangrijke klant voor ons.”

Veranderingen

De verhuizing markeert een ‘vol’ jaar bij Mivar. Sinds medio 2016 nam het bedrijf een nieuw financieel CRM-systeem in gebruik en een automatiseringspakket voor bedrijfsprocessen. Daarnaast ging de ICT op de schop en werd samen met twee andere partijen Exponentia, opleidingsinstituut voor de aftermarket, nieuw leven ingeblazen. In combinatie met de verhuizing betekende dat een flinke krachtsinspanning voor de eigen organisatie. “Niet alleen de kantooromgeving, ook alle interne werkprocessen en -programma’s zijn compleet anders. Eigenlijk komen we allemaal in een geheel nieuw bedrijf te werken.”

Eerste hulp op locatie

Mivar breidt zijn diensten uit met ondersteuning op locatie. Het gaat om hardnekkige probleemgevallen, die niet aan de telefoon of via remote diagnostics te verhelpen zijn. In dat geval zijn er twee mogelijkheden: Mivar komt naar de klant c.q. het voertuig (bijvoorbeeld met een scoop en eigen diagnose-apparatuur) of andersom. Chris Kimman: “Linksom of rechtsom, we willen dat er een oplossing komt.”