De ServiceDesk word wel eens gebeld dat een diagnosetester niet goed functioneert. In dit geval hadden we een klant die de stuurwielsensor van een Opel Astra H wilde kalibreren. De opgeslagen dtc is C0460, stuurwielsensor niet geinitialiseerd/gekalibreerd. Met zijn diagnosetester zou dit moet kunnen, echter wanneer men bij Opel een instelling wil doen dient men een veiligheidscode in te voeren. Wanneer de klant de veiligheidscode invoert verschijnt er een tekst “Verkeerde veiligheidscode ingevoerd”. De klant verzekerd ons ervan dat de goede veiligheidscode is ingevoerd. De klant heeft zelf al via diverse kanalen informatie ontvangen en heeft ook al vernomen dat dit probleem in de CIM (Column Integration Module) kan zitten en deze dan dus vervangen dient te worden.

De CIM-module is uitgerust met een stuurwielsensor. Deze sensor detecteert de huidige stuurhoek of de actuele stuurbeweging en verzendt deze informatie naar de CIM-regeleenheid. Het stuurhoeksensorsignaal wordt intern gebruikt in de CIM-regeleenheid voor het resetten van de richtingaanwijzer. Vanuit de CIM-regeleenheid word de stuurhoek over de HS CAN naar de ABS / ESP-regeleenheid verstuurd, indien het voertuig is uitgerust met ESP (ESP optie). Bovendien gebruikt de EHPS (Electric Hydraulic Power Steering) ook deze informatie. Voor de ESP is de sensor “multi-turn” compatibel, wat betekent dat de stuurwielsensor over de volle stuuruitslag de exacte positie aangeeft. Voor voertuigen zonder ESP word een vereenvoudigde variant gemonteerd die na 360 ° weer bij 0 begint.

We vragen aan de klant waarom men de stuurwielsensor wil kalibreren. Het blijkt dat het stuurwiel los is geweest in verband met een reparatie aan de stuurkolom.

We laten de klant een communicatie maken met de CIM module (Column Integration Module) en ga de instellingen in. Hier kan men dan de “stuurwielsensorkalibratie’ selecteren. Wanneer deze bevestigd wordt zal worden gevraagd om een veiligheidscode. Deze code staat op de CarPass die bij het voertuig is geleverd. Na het invoeren van deze code verschijnt er inderdaad een melding dat de code niet correct is.

Met de tester kan de klant ook de parameters (actuele waarden) zien. Op aangeven van de ServiceDesk dient de klant te kijken welke waarde er staat bij de regel “Stuurwielsensor” in de ABS/ESP regeleenheid. Daar staat nu een “0”. Wanneer men nu het stuurwiel verdraaid gebeurd er niets, de waarde blijft “0”.

In de voor de ServiceDesk ter beschikking staande originele fabrieksinformatie gekeken en daar heeft men een document staan wat dit probleem beschrijft.

Het blijkt dat de oorzaak een overdraaide stuurwielsensor is. Daardoor word deze door het CIM systeem enkel gezien als een “0” stand ( dus een vereenvoudigde variant zonder ESP) en word de veiligheidscode niet geaccepteerd.

  • De volgende werkinstructie dient te worden uitgevoerd om dit probleem op te lossen:
  • De accuklemmen voor minimaal 5 minuten losnemen.
  • Stuurwiel demonteren.
  • Middelpunt van de hoekveer CIM instellen.
  • Accuklemmen weer aansluiten.
  • Nu kan men de Veiligheidscode weer invoeren.
  • De stuurwielsensor kan nu weer gekalibreerd worden.
  • CIM verwisselen is niet nodig.

Na deze procedure uitgevoerd te hebben kon men de DTC gewoon wissen en werkte de ABS en ESP weer zoals het hoort. Ook de storingslampen gaan nu weer uit.