MiMechanicTips & Uitleg

Opel met minimale afwijking

By 19 december, 2014 No Comments

De helpdesk wordt gebeld door een klant die een probleem heeft met een Opel Astra G met een Z16XE motor uit 2001. Het probleem is dat de motor goed loopt maar er wel telkens een DTC wordt opgeslagen. De auto is uitgelezen en de opgeslagen DTC is P0170 ‘mengsel te arm’. Er is ook DTC P0300 ‘overslag cilinder’ opgeslagen.Bij overslag cilinder wordt er vaak gedacht  aan bougies en bobines. Zo dacht ook deze klant en hij heeft de bougies en de bobine al vervangen. Daarna heeft men de storingen gewist, echter na een proefrit zijn ze weer terug.  En dan is het tijd om de helpdesk te bellen.

Samen met de helpdesk wordt er eerst door de parameters gelopen om te achterhalen wat er aan de hand  is. In de parameters valt het op dat de lambda sonde voor de katalysator gewoon pendelt tussen 100 en 900 mV. De lambda sonde achter de katalysator geeft een stabiel signaal tussen 350-400mV. Dit betekent een enigszins arm mengsel.

De servicedesk vraagt aan het autobedrijf om een viergasmeting te doen. De waarden voor deze motor zouden de volgende moeten zijn:

  • CO-gehalte bij stat. toerental = Max 0,5 Vol.%
  • HC-gehalte bij stat. toerental = 100 PPM
  • CO2-gehalte bij stat. toerental = 14,5-16 Vol.%
  • O2-gehalte bij stat. toerental is 0,1-0,5 Vol.%

Alle waarden vallen binnen de toleranties die de fabrikant opgeeft. Enkel de HC waarde zit een stuk lager dan de fabriekswaarde. Het vreemde is dat de andere waarden voor CO, CO2 en O2 wel binnen de gestelde waarden vallen.

De monteur geeft aan dat men wel al de in- en uitlaat gecontroleerd heeft op valse lucht. Hierin heeft men niets gevonden wat erop kan duiden dat dit het probleem zou kunnen zijn. Ook de brandstofdruk is gecontroleerd, waarde is 3,88 bar. Toch lijkt het er op dat er een cilinder bij zit die te weinig brandstof krijgt en op die manier de overslag veroorzaakt.

Uiteindelijk is het advies van de servicedesk om de verstuivers er uit te halen en deze te beoordelen op vuiligheid en verstopping. De monteur heeft de verstuivers laten testen en reinigen bij een specialist. Volgens de specialist zat er één verstuiver bij die een slecht inspuitbeeld gaf en erg weinig inspoot door de vervuiling.

Nadat de gereinigde verstuivers weer gemonteerd zijn en de DTC’s gewist zijn heeft men een behoorlijk lange proefrit gemaakt om er zeker van te zijn dat de DTC’s nu weg blijven. Tot op heden zijn deze dan ook niet meer terug gekomen.

Wanneer een verstuiver net wat te weinig inspuit door vervuiling, kan de lambdasonde gaan reageren dat er een net te arm mengsel aanwezig is. De berijder merkt hier waarschijnlijk tijdens het rijden niets van omdat dit een minimale afwijking is die al door het motormanagement geregistreerd wordt. De motorregeleenheid zal dan trachten deze afwijking te corrigeren door de verstuivers net iets meer brandstof in te laten spuiten zodat de motor weer op een Lambda = 1 kan lopen. Echter na verloop van tijd wordt de afwijking dusdanig dat er een DTC wordt opgeslagen.

 Andere helpdesk cases

AutoProf & AMT-live Gorinchem 2018 zeer succesvol verlopen

| Driver, Evenementen, MiCheck, MiMechanic | No Comments
Van 30 januari tot en met 1 februari j.l. waren we met een bruisende stand aanwezig tijdens AutoProf & AMT-live in de Evenementenhal in Gorinchem. Ondanks een relatief laag bezoekersaantal...

Problemen met StartStop systemen

| MiMechanic, Technisch Support, Tips & Uitleg | No Comments
De laatste tijd word de Service Desk nogal eens gebeld met problemen aan StartStop systemen van diverse merken. De meeste vragen komen met betrekking tot het niet functioneren van het...

Opel met een niet te kalibreren stuurwielsensor

| MiMechanic, Technisch Support | No Comments
De ServiceDesk word wel eens gebeld dat een diagnosetester niet goed functioneert. In dit geval hadden we een klant die de stuurwielsensor van een Opel Astra H wilde kalibreren. De...

MivarGroup gaat een stap verder met MiMechanic REMOTE

| MiMechanic, Productupdates | No Comments
MivarGroup, bekend van o.a. haar diagnosehelpdesk, voegt een nieuwe dienst aan haar portfolio toe: MiMechanic REMOTE. MiMechanic REMOTE is een dienst waarbij de helpdeskmedewerker op afstand middels een app werkzaamheden...