MiMechanicTips & Uitleg

Patrol loopt uit de maat

By 11 juni, 2014 No Comments

Een Nissan Patrol (Y61) uit 1998 met een RD28TI motor is op spreekuur bij een op de Mivar Servicedesk aangesloten garagist. De motor kampt met gebrek aan trekkracht. Bij gas geven komt de motor langzamer op toeren dan de eigenaar van de Patrol gewend was. Als we de parameters bekijken bij een koude stationair draaiende motor, zien we weinig afwijkingen. We lopen langs alle parameters en die vallen allen binnen de norm. De waarde ‘actueel inspuitmoment’ waar de garagist over twijfelde staat op -100, onder het inspuitmoment staat de aansturing van de injectie timing solenoïde, deze staat rond de 50%. Ook dit is normaal. Als de motor warmer wordt zien we echter dat de waarde voor het inspuitmoment steeds ‘negatiever’ wordt en dat de aansturing van de injectie timing solenoïde oploopt. Het laatste is verklaarbaar, als de timing om wat voor reden niet goed is, zal de ECU dit corrigeren door de timing solenoïde aan te sturen. Een duty-cycle boven de 50% duidt op vervroeging, een duty-cycle onder de 50% duidt op verlating. In ons geval is de injectietiming te laat, de ECU corrigeert dit door de duty-cycle te verhogen. Wat niet klopt is dat de timing bij gelijkblijvende belasting en toerental verandert.

Dit kan diverse oorzaken hebben zoals een defecte naaldlicht hoogte sensor, een defecte krukas positie sensor, een defecte timing solenoïde of lucht in het brandstofsysteem. Omdat er geen storingen worden opgeslagen en de motor goed start, lijkt dit allemaal uitgesloten. Als we de monteur een keer gas laten geven om de timing bij 2000/min te controleren, zien we het actuele inspuitmoment erg fluctueren, wat opvalt is dat de aansturing van de timing solenoïde hier direct op reageert. Als we hem een paar stoten gas laten geven, vliegt de timing heen een weer tussen -70o en +40o. Er is duidelijk wat mis met de injectietiming. Dergelijke problemen hebben we vaker gehad bij dieselmotoren met roterende pomp van een ander merk, het probleem is dan dat de krukasspie is ingeslagen. Tijdens accelereren en decelereren verloopt dan de injectietiming. Dat blijkt bij deze auto ook deels het geval te zijn. Op het krukastandwiel zit een pulswiel met drie tanden geperst, dit pulswiel zat los en gaat tijdens accelereren/decelereren verdraaien op het tandwiel, hierdoor verandert het berekende inspuitmoment en gaat de ECU bijregelen. Tijdens de vervanging van de distributieriem is ook de voorste krukaskeerring vervangen, bij het verwijderen van het tandwiel is het pulswiel waarschijnlijk losgekomen van het krukastandwiel. Na vervanging van het krukastandwiel waren de problemen verholpen.

Dit artikel is eerder verschenen in Automotive Werkplaats 5