Het universele autobedrijf van Frank van Laar is zonder navigatie moeilijk te vinden. Het ligt middenin een jaren dertig woonwijk aan de Pegasusstraat in Haarlem. Achter een pui die op de eerste etage amper verschilt van die van de buurtbewoners wordt de sfeer van vroeger ingeademd. Toen had elke wijk zijn eigen autobedrijfje en waren buren de klanten.

“Dat is bij ons nog steeds zo”, lacht eigenaar Frank van Laar. “We hebben echt veel klandizie van mensen bij ons uit de buurt. Klanten voelen zich bij ons goed geholpen en sommige klanten komen hier al van voor mijn geboorte.” Frank is 49.

Franks grootouders startte het autobedrijf in de Pegasusstraat in 1930, middenin de crisisjaren, en het is sindsdien niet weer weg te denken uit de buurt. Frank groeide dus ook op tussen de banden, oliefilters en moersleutels. Nadat hij zijn studie HTS Autotechniek had voltooid, besloot hij zich vol op het autobedrijf te storten en heeft van die beslissing tot op de dag van vandaag geen spijt. “We werken met een klein team van drie monteurs en twee duobanen aan de balie. Dat is heel overzichtelijk. We hebben gelukkig ook genoeg werk met 10 tot 15 auto’s per dag.”

Opwaardering

Frank heeft ooit gedacht aan een verhuizing vanuit de wijk naar een industriegebied aan de rand van de stad, maar is nu blij dat hij daar niet voor heeft gekozen. “De huurprijzen liggen daar zo hoog en wat zou ik er eigenlijk mee hebben gewonnen? Het contact met de klanten is geweldig en ze waarderen het ook dat ik hier met mijn bedrijf zit. Het schept een soort van band.” Liever steekt Frank zijn centen in de opwaardering van zijn bedrijf.

Vanuit dat oogpunt heeft Frank ook het lastigste deel van zijn werk, automatisering, onder handen laten nemen. Hij heeft hiervoor tegenwoordig de garagesoftware Driver van MivarGroup. Het vorige softwarepakket voldeed volgens Frank niet meer aan zijn eisen. “Met dat pakket heb ik tien jaar gewerkt maar de laatste jaren leek het de ontwikkelingen niet meer te kunnen bijbenen. Auto’s veranderen natuurlijk drastisch en de markt eveneens. Ook de service was niet al te best. Al met al was ik een groot deel van de dag kwijt aan administratie en uitzoekwerk en dat is nooit de reden geweest waarom ik voor dit vak heb gekozen.”

Angstig

Het was geen makkelijke keuze voor Frank om van software te wisselen: “Je bent natuurlijk altijd afwachtend en angstig om een verandering door te voeren. Daar gaat ook weer tijd en energie in zitten en je weet ook niet of het nieuwe pakket wel doet wat je wilt en of bijvoorbeeld je klanthistorie wel goed overgezet wordt. Maar ik kan iedereen aanraden om juist door te zetten. Ik heb er zelfs spijt van dat ik niet eerder de knoop heb doorgehakt om met Mivar in zee te gaan”

Frank heeft in het verleden in de Bovag automatiseringscommissie gezeten en kreeg hierdoor veel meer inzicht in garage softwareprogramma’s. Via het Bovag ROSLA onderzoek bleven twee programma’s over waar Frank de keuze uit wilde maken. Het nieuwe garagepakket moest volgens Frank een geïntegreerde boekhouding hebben die aansloot op zijn bedrijfsprocessen. Uiteindelijk koos hij dus voor Driver en dat heeft hem veel rust gebracht. Door Mivar voelt hij zich goed geholpen; iets wat zijn klanten bij hem ook zo prettig vinden.

Driver verzorgt voor hem op een eenvoudige manier de complete werkplaats-administratie, Het bijhouden van relatie- en voertuiggegevens. de in- en verkoop processen van occasions, de boekhouding, de planning en de urenregistratie.

Mivar totaaloplossing

Frank koos niet alleen voor de Mivar vanwege Driver maar ook voor de totaalondersteuning die Mivar verzorgt, zoals het leveren de hardware met de bijbehorende software. Ook het bewaken van de continuïteit van de hardware en bijbehorende software wordt door Mivar verzorgd.

“In Driver zit ook de koppeling met de webshop van mijn vaste grossier. In deze webshop zit de technische informatie van TecRMI (voorheen AIS van AuDaCon, red.), welke ook door Mivar wordt verzord. Met deze informatie is het eenvoudig om de juiste onderdelen te bestellen en gelijk op de werkorder te zetten. Bij ontbrekende informatie maken we gebruik van de servicedesk van Mivar. Mivar biedt dus meer dan een softwarepakket alleen. Zo ben ik weer bezig met de zaken waarmee ik bezig hoor te zijn: mijn klanten en hun auto’s”.

“Automatisering moet passen bij het bedrijf en niet andersom”