Eind 2012 werd Lumas geïntroduceerd aan MivarGroup. Op zich was dat een bijzondere introductie. Lumas is en was één van ’s lands meest succesvolle specialisten in de truck- en trailersector. Niet direct het type bedrijf waarvan je op voorhand zou denken dat ze een probleem hebben.

Maar dat probleem was er destijds wel degelijk. Ondanks de enorme expertise en drive, ontbrak het Lumas’ directeur Hans Massar aan overzicht. Hans runt een uiterst succesvolle werkplaats. Lumas wordt algemeen beschouwd als  de “diagnosedokter”. Ze beheersen dit als géén ander. Veel collegabedrijven komen met hun storingen graag bij Lumas.

De meeste bedrijven zouden al tevreden zijn geweest met dit resultaat. Maar zo steekt Hans niet in elkaar. Hans wilde meer, veel meer. Een typische uitspraak van Hans is: “Je moet je spullen goed voor elkaar hebben.” Dit vertaalt zich o.a. in de aanwezigheid van de meest geavanceerde diagnoseapparatuur voor zowel truck, trailer, laadklep… eigenlijk voor alles wat maar te meten valt.

“Voor de werkplaats gebruikten we een puur administratief pakket,” Vertelt Hans: “Een goed pakket, maar veel te ingewikkeld voor de werkplaats. Ik was uren bezig met het verwerken van alle papieren werkorders en facturen. Als ik van vakantie terugkwam, was mijn bureau veranderd in een papierverzameling.” Dat het anders moest, dat zag Hans wel in. Het gebrek aan overzicht maakte Lumas stuurloos als het ging om belangrijke bedrijfsbeslissingen.

“Met Driver heb ik alles wat ik vroeger niet had. Alle magazijnvoorraad houden we nu perfect bij. We kunnen in no-time de voertuighistorie terugzoeken en met de urenregistratie weet ik precies waar mijn monteurs aan hebben gewerkt en hoe lang. Ik gebruik het iedere dag; als ik Driver niet had gebeurde er helemaal niets. Een telefoontje voor een opdracht wordt direct omgezet in een werkorder. Dit voorkomt fouten en werkt veel sneller. Momenteel leggen we zelfs de asgegevens vast in Driver. Als de klant dan onderweg een storing of mankement heeft, kunnen we à la minute vaststellen om welk type onderdeel het gaat en onze maatregelen treffen.”

Vanaf 2011 heeft Lumas zich bij de Top Truck formule aangesloten voor een professionelere uitstraling en een breder servicepakket. Denk hierbij aan bijvoorbeeld uniforme kleding, huisstijl, 24/7 service ondersteuning (pechhulp door heel Europa), Texa diagnoseapparatuur en technische-helpdeskondersteuning voor zowel de diagnoseapparatuur als de voertuigtechniek. Hans doet alles of goed, of liever helemaal niet.

Dat Lumas echt een uniek bedrijf is, blijkt uit de trailers die Lumas recentelijk in Noorwegen heeft afgeleverd. Deze zogenaamde asfaltopleggers hebben een wel heel speciaal lossysteem. “Om in tunnels te kunnen asfalteren, moesten we een nieuw systeem bedenken. Je hebt in een tunnel nu eenmaal niet veel ruimte voor een kipoplegger. We hebben daarom een systeem ontwikkeld waarbij het asfalt via een transportband zijwaarts uit de oplegger wordt gestort. Zo kunnen ze zelfs achter de vangrail netjes asfalt storten. De kwaliteit is zelfs beter dan met een normale oplegger.”

Met Driver kan Hans doen waar hij goed in is: technisch bezig zijn. “Ik laat Driver voor me werken, in plaats van dat ik met Driver werk.” En daar is Hans best wel een beetje trots op.