MiMechanicTips & Uitleg

Problemen met de nokkenasverstelling

By 19 februari, 2015 No Comments

Een garagebedrijf belt de servicedesk met een storing in een Peugeot 207 1.6 VTI met 102.000 km op de teller. Het voertuig is van bouwjaar 2007 en heeft motorcode 5FW (EP6). Het motormanagement heeft een aantal foutcodes opgeslagen: foutcode P1341 (nokkenas positiesensor bereik/vermogen) en foutcode P0340 (nokkenas positiesensor cilinder rij 1, storing).

We vragen de monteur als eerste om de nokkenassensoren te controleren. Op deze motor zitten twee Hall-sensoren die de stand van de inlaat- en uitlaatnokkenas t.o.v. de krukas meten. Volgens de monteur wordt het Hall-signaal van beide sensoren tijdens de schakelingen goed naar massa gelegd. In dat geval moet het in de timing zitten.

Het zou kunnen dat de distributieketting bij deze kilometerstand wat is uitgerekt. Het is niet erg waarschijnlijk, maar we zullen deze zaken wel voor 100% uitsluiten. Na controle blijkt dat de timing goed staat. Ook de nokkenassen zijn gecontroleerd op de stand t.o.v. de krukas.

Het garagebedrijf vraagt de bestuurder wanneer de storing precies voorkomt. Volgens de bestuurder is er koud niets aan de hand en gaat het motorstoringslampje aan wanneer het voertuig aan het einde van de opwarmfase zit.

Aangezien deze motor een mechanisme heeft voor de nokkenasverstelling, hebben we die ook laten controleren. De werking hiervan is goed bevonden.

Tevens heeft de monteur de motorolie ververst omdat dit van wezenlijk belang is voor het goed functioneren van de nokkenasverstelling. Het probleem is hiermee niet opgelost.

De magneetventielen die verantwoordelijk zijn voor de aansturing van de inlaat- en uitlaatnokkenasverstellers kunnen separaat van de diagnosetester worden aangestuurd vanuit de motor-ecu. We vragen de monteur om tijdens het aansturen te meten of de elektrische magneetkleppen voor de nokkenasverstellers ook een aansturing vanuit de motor-ecu krijgen. Dat is ook het geval.

Dan zou het dus enkel nog maar de oliedruk kunnen zijn, die voor de bediening zorgt van de nokkenasversteller. Als we vragen om de elektrische magneetventielen te demonteren, ziet de monteur direct wat er aan de hand is: de O-ring van de inlaat nokkenasversteller is gescheurd. Hierdoor valt de oliedruk, die nodig is om de nokkenasversteller te laten bewegen, weg en werkt de nokkenasverstelling niet.

Na het vervangen van de O-ring en het wissen van de foutcodes loopt de motor weer perfect en blijven de foutcodes weg.

 

Afbeelding 1

Afbeelding 1, locatie van de nokkenasverstellers, 1 is de uitlaatversteller en 2 is de inlaatversteller

Afbeelding 2

Afbeelding 2, Uitlaatversteller

Afbeelding 3

Afbeelding 3, In- en uitlaatnokkenastandwielen met verstelling

Afbeelding 4

Afbeelding 4, Nokkenasverstelling testen