De laatste tijd word de Service Desk nogal eens gebeld met problemen aan StartStop systemen van diverse merken.

De meeste vragen komen met betrekking tot het niet functioneren van het StartStop systeem.

Dit kan diverse oorzaken hebben. De motor zal alleen automatisch stoppen wanneer aan de volgende voorschriften is voldaan:

  • De koelvloeistoftemperatuur moet een minimale waarde hebben bereikt; Wanneer de motor nog te koud is zal deze niet stoppen omdat anders de emissie-eisen niet worden gehaald (katalysator te koud).
  • Buitentemperatuur binnen de gestelde norm; Wanneer de buitentemperatuur te laag of te hoog is ( met airco ingeschakeld) zal de motor niet automatisch stoppen.
  • Binnentemperatuur binnen de ingestelde waarde; Wanneer de binnentemperatuur teveel verschild van de gewenste temperatuur zal de motor niet automatisch stoppen.
  • Airco staat aan; Wanneer de airco aan staat en de compressor loopt om de temperatuur in de auto te koelen, zal de motor niet automatisch stoppen.
  • Accu lading onvoldoende; Wanneer de lading van de accu onvoldoende is zal de motor niet automatisch stoppen. Dit om te voorkomen dat men onderweg stil komt te staan.
  • Veiligheidsgordel niet om; Indien men de veiligheidsgordel niet om heeft zal de motor niet automatisch stoppen. De reden is om te voorkomen dat de chauffeur het voertuig verlaat wanneer de motor automatisch gestopt is zonder dat men dit in de gaten heeft. Na een periode is het mogelijk dat het voertuig weer start.
  • Wanneer de bestuurdersportier niet gesloten is zal de motor niet automatisch stoppen.
  • Wanneer tijdens het stoppen het stuurwiel word bewogen zal de motor niet automatisch stoppen; Wanneer het stuurwiel word gedraaid heeft het de stuurbekrachtiging nodig. Een reden dat de motor moet blijven lopen.

Geen automatische start van de motor:

  • Wanneer de motorkap niet gesloten is; Wanneer de motorkap niet gesloten is zal de motor niet automatisch starten, ook niet wanneer de bestuurder de koppeling intrapt. Dus bij een defecte motorkapschakelaar werkt ook het StartStop systeem niet.
  • Wanneer de veiligheidsgordel voor de bestuurder niet om is.
  • Wanneer de bestuurderportier niet gesloten is.
  • Wanneer een versnelling ingeschakeld is.

Wanneer men als monteur aan een StartStop systeem werkt dient men op de volgende zaken te letten:

  • Steek de contactsleutel/kaart altijd bij je en niet in het voertuig laten zitten; wanneer tijdens het binnenrijden het StartStop systeem in werking treedt en men aan het voertuig gaat werken heeft men de kans dat de motor start. Daarom de sleutel UIT contact en bij je steken.
  • Let op tijdens het vervangen van de multiriem; De multiriem van een StartStop systeem is een versterkte riem. Nooit vervangen door een standaard riem.
  • Let op dat men geen normale accu in het voertuig plaatst; Wanneer dit wel gebeurd zal de bestuurder binnen 2 maanden weer op de stoep staan met een defecte accu.
  • Het StartStop systeem is uitgevoerd met een Accu Monitor sensor. Deze sensor dient na vervanging van de accu, opnieuw ingeleerd te worden met een daarvoor geschikte diagnosetester.

Men kan dus zien dat er nogal wat oorzaken zijn die het niet werken van een StartStop systeem kunnen veroorzaken. Dit zijn echter niet altijd technische problemen. Meestal zullen dit bedieningsproblemen zijn. Echter zitten er wat addertjes onder het gras zoals een defecte motorkapschakelaar, koppelingschakelaar, slechte conditie van de accu, defecte motor temperatuursensor.

Men ziet dus dat men ook in het geval van een accu tegenwoordig moet terugvallen op een combinatie van Informatie, Kennis en Apparatuur.