MiMechanic

Raildruksensor gaat de mist in

By 27 mei, 2013 No Comments

De helpdesk wordt gebeld door een garagist die een probleem heeft in een Land Rover Freelander, 2003 met een 2.0 TD4 dieselmotor. De motor wil regelmatig niet aanslaan. Het gaat om een commonrail motor met een CP1-systeem.

Op het moment van niet aanslaan wordt er een DTC (Diagnostic Trouble Code) P1190 opgeslagen. Deze code betekent dat er een probleem is met de brandstofdrukregelaar. Wanneer de motor niet start is de raildruk dan ook 1433 bar. De helpdesk geeft het advies om de brandstofdrukregelaar te controleren en eventueel te vervangen. Dat is dan ook gedaan, de motor startte weer en alles leek goed te zijn.
Na een kilometer of vijftig te hebben gereden sloeg de motor weer af en werd dezelfde DTC opgeslagen. De monteur nam hierop eerst de accuklem los in de hoop dat een en ander op die manier gereset zou kunnen worden. Dat is helaas niet het geval en het voertuig werd afgesleept naar de garage. Daar is het voertuig weer uitgelezen en dit keer waren er DTC’s opgeslagen over het dynamolaadsignaal en de startblokkering. Omdat men er al achter was gekomen dat de accu helemaal was leeg gestart zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van deze DTC’s. Eerst maar eens de accu laden.

Raildruksensor
Na contact met de helpdesk bekeek de monteur hoe de parameters over de raildruk verlopen. Het valt op dat deze weer op 1433 bar staat. Deze waarde is veel te hoog, dus geeft de motor de regeleenheid geen toestemming om te starten. Heel af en toe zakt de druk ineens naar 289 bar en wil de motor aanslaan. Op basis van dit gegeven heeft de helpdesk het vermoeden dat er iets mis is met de raildruksensor. De bekabeling en stekkers blijken na controle in orde, net als de voeding en de massa.

De monteur heeft daarop op advies van de helpdesk de raildruksensor vervangen. Na het vervangen van de sensor worden de parameters wederom gecontroleerd en nu blijkt dat de startdruk geen 1433 maar 239 bar is en de motor slaat dan ook direct aan. Tijdens het starten loopt de druk op naar 300 bar en wanneer de motor stationair loopt, zakt de druk iets weg naar 289 bar. Dit zijn waarden zoals ze horen te zijn. De monteur heeft nog een proefrit gemaakt met de tester aangesloten in het voertuig en de drukken tijdens belasting gemeten. Ook hier kwamen geen vreemde waarden naar boven. Het hele probleem werd dus veroorzaakt door een onwillige raildruksensor die een verkeerde waarde aan de motorregeleenheid gaf, waardoor de ecu ingrijpt door de motor met deze hoge druk niet aan te laten slaan