Artikel geplaatst in de Aftersales Truck.

Fasegewijs verhuisde MivarGroup de voorbije maanden naar een aanzienlijk groter pand, gelegen aan de A15 in het Gelderse Andelst. Daar is men een stuk beter geëquipeerd om trainingen te geven aan relaties in zowel de personenwagen als de trucksector.

Op de nieuwe plek namen eind mei-begin juni circa vijftig bedrijven, samen goed voor ruim honderd cursisten, deel aan de Masterclass-training Euro 5/6. De extra kuubs en vierkante meters betaalden zich direct uit, vertelt productmanager Ronnie van Gellecom. “Er kan veel meer interactief gewerkt worden. Eerst de theorie, vervolgens de vertaalslag door aan diverse trekkers praktijkopdrachten uit te voeren. In de oude situatie konden we slechts één trekker kwijt, en dan moest je ook nog eerst de spoiler lager zetten om ‘m te kunnen binnenrijden.” Na ruim zeventien jaar groei was het jasje van Mivar in Lienden wel érg gaan knellen. Er bestond dringend behoefte aan meer en efficiënter verdeelde kantoorruimtes. Ook een adequate plek voor 24 Volt stond hoog op de verlanglijst. De verhuizing naar Andelst verliep in etappes. De servicedesk van het team Workshopsupport ging als eerste over. Trainingen begonnen er vanaf eind mei-begin juni, terwijl medio juli de rest van de organisatie volgde.

Het bestaat uit bijna 1200 vierkante meter voor kantoortoepassing, 650 vierkante meter overige bedrijfsruimte en 45 parkeerplaatsen. De werkplaats annex trainingshal is drie keer zo groot als de vorige. Behalve de automotive branche zal ook het zwaar transport gaan profiteren van de nieuwe faciliteiten. Denk aan (onderdeel)fabrikanten/ distributeurs die technische inkijkjes willen geven in hun nieuwe modellen /producten. Maar ook onafhankelijke werkplaatsconcepten zijn welkom. Directeur Chris Kimman voorziet fraaie groeimogelijkheden voor de workshops en trainingen. “Je kunt hier met gemak zes trekkers bij elkaar zetten, zodat je goed de verschillen in bijvoorbeeld motorisering en/of componenten kunt laten zien. Ook voor een stuk of drie trailers is deze plek toereikend, eveneens wat de hoogte betreft.” Waar mogelijk worden de kubieke meters voor training verhuurd aan derden, bijvoorbeeld garageformules of onderdelenimporteurs, in geval van een productintroductie. Maar ook andere, niet-branchegerelateerde partijen kunnen voortaan in Andelst terecht. Studenten van HAN, IVA of Hogeschool Utrecht die per trein reizen zullen het nabije station als een zegen ervaren. Een niet te onderschatten pluspunt, vindt Kimman. “Vijftien tot twintig procent van ons huidige personeel (33 medewerkers, red.) heeft ooit bij ons zijn afstudeerstage doorlopen. De oudste deed dat alweer ruim twaalf jaar geleden. Wij hebben door middel van stages een prima zicht op iemands talenten.”

TRAINERS

Mivar werkt onder meer in opdracht van het full service werkplaatsconcept Alltrucks. Er zijn twee technisch specialisten in vaste dienst die met name het zwaar transport bedienen. Beiden zijn afkomstig uit de truckwereld en volgden aanvullend een docentenopleiding. Het theorielokaal wordt deze zomer voorzien van een extra toegang en een glazen pui, om deelnemers zicht te bieden op de aangrenzende trainingshal. De omvang van de groepen blijft trouwens beperkt tot circa tien cursisten: bij nog grotere aantallen per keer wordt te zeer ingeboet aan persoonlijke aandacht. Wat dat laatste betreft: het pand herbergt een bruin café, waar cursisten én medewerkers gezamenlijk de maaltijden nuttigen. “We streven bewust die mix na, om formeel én informeel te mengen”, zegt Kimman

12 EN 24 VOLT

Met zijn workshops, trainingen en servicedesk bedient Mivar zowel 12 als 24 Volt. Technisch vormen beide mobiliteitsmarkten een wereld van verschil, zeker als het gaat om getrokken materieel. Ook de vaktermen en het kennisniveau verschillen dermate sterk, dat je niet iemand uit de 12 Volt-wereld ‘even’ op de truckservicedesk zet of andersom. Wel worden medewerkers tot op zekere hoogte als het ware wederzijds compatible gemaakt. “Omdat ook wij net als ieder ander bedrijf soms personele knelpunten meemaken – ziek, zwak, misselijk, vakantie, piekdrukte – hebben alle medewerkers een stevige basiskennis van zowel de automotive als de truckbranche.” Wat de servicedesk bindt, is dat iedereen gepokt en gemazeld is in de werkplaats: hetzij als monteur, hetzij als verkoper van diagnoseapparatuur of als technisch trainer bij een merkimporteur. Maar behalve kennis van zaken moet je op die werkplek ook een olifantenhuid hebben, vertelt Van Gellecom. “Je fungeert als eerste aanspreekpunt voor iemand met een acuut probleem. En de ervaring leert”, zegt hij glimlachend, “dat wanneer iets in het voertuig niet werkt, de oorzaak doorgaans niet ligt bij de monteur aan de andere kant van de lijn. Dan ‘functioneert de testapparatuur niet’, of dat nou echt zo is of niet.” Ook didactische vaardigheden komen goed van pas, vervolgt Mivars productproduct
manager. “Het is de bedoeling dat mensen wat opsteken van jouw uitleg, wel zo handig voor een volgende keer.” Om zelf bij te blijven, gaan de medewerkers regelmatig buiten de landsgrens op training, bij onder andere voertuigleveranciers en bij fabrikanten van diagnose-apparatuur.

TECHNISCHE DATA

Behalve in kennis en diagnosesupport voorziet Mivar ook in managementrapportages, terug te koppelen naar de key accounts. Ze vormen de basis voor eventuele vervolgtrainingen of suggesties om storingsapparatuur te verbeteren of te verbreden. In truckland is het immers al sinds jaar en dag gewoonte dat merkdealers er naast hun eigen voertuigdiagnose een multi-merkdiagnoseapparaat op nahouden. Alles overziende spreekt Kimman van een “totaalpakket”, waardoor ‘Truck’ bij Mivar “aardig doorgroeit.” Het oude verwijt vanuit het gebonden kanaal –- ‘jullie ruiken te veel naar universeel’ – geldt volgens hem allang niet meer. “Wij ondersteunen de werkplaats. Punt. Dealer of universeel maakt ons niet uit.” Onbeperkte telefonische voertuigsupport van MiMechanic kost het truckbedrijf 57,50 euro per maand. Vergeleken met de automotive branche biedt de truckmarkt nog relatief weinig spelers op het gebied van diagnosesupport, merkt Chris Kimman op. “Meerdere partijen hebben het geprobeerd, maar na verloop van tijd gaat het vereiste kennisniveau van zowel de voertuigtechniek als ICT-relevante zaken hen parten spelen. Je hebt voldoende én goede mensen nodig, wil je een servicedesk optimaal ingericht hebben en houden. Bovendien moet je toegang hebben tot de technische data. Legaal, welteverstaan.”

VERANDERINGEN

Al met markeert de verhuizing een ‘vol’ jaar bij Mivar. Sinds medio 2016 nam het bedrijf een nieuw financieel CRM-systeem in gebruik en een automatiseringspakket voor bedrijfsprocessen. Daarnaast ging de ICT op de schop en werd samen met twee andere  partijen Exponentia, opleidingsinstituut voor de aftermarket, nieuw leven ingeblazen. In combinatie met de verhuizing betekende dat een flinke krachtsinspanning voor de eigen organisatie, blikt Kimman terug. “Niet alleen de kantooromgeving en trainingsruimte zijn compleet anders maar ook alle interne werkprocessen en -programma’s. Eigenlijk zijn we allemaal in een geheel nieuw bedrijf komen te werken.”

Eerste hulp op locatie

Mivar breidt zijn diensten uit met ondersteuning op locatie. Het gaat om hardnekkige probleemgevallen, die niet aan de telefoon of via remote diagnostics te verhelpen zijn. In dat geval zijn er twee mogelijkheden: Mivar komt naar de klant c.q. het voertuig (bijvoorbeeld met een scoop en eigen diagnose-apparatuur) of andersom. Chris Kimman: “Linksom of rechtsom, we willen dat er een oplossing komt.”