MiMechanicTips & Uitleg

Vermogensverlies bij Ford (DTC P2336 en P2337)

By 7 november, 2014 No Comments

Een autobedrijf belt met onze servicedesk en meldt dat men een probleem heeft met het rijgedrag van een Ford 18 TDCI uit 2003. De motor heeft vermogensverlies en overmatige zwarte rook. Tevens zijn de DTC’s P2336 en P2337 opgeslagen. Deze codes betekenen dat de klopgrens van cilinder 1 en 3 is overschreden.

We adviseren eerst om de connectoren op de injectoren te controleren omdat die eens het probleem kunnen veroorzaken. Deze zijn echter correct en vertonen geen mankementen.

We gaan op zoek gegaan naar aanvullende informatie over deze DTC’s via het werkplaats handboek. Daaruit blijkt dat het voor kan komen dat de calibratie van de injectoren verloren is gegaan in de motorregeleenheid. Door de calibratiecodes opnieuw in te voeren, kan het probleem worden opgelost.

Deze calibratiecodes hebben betrekking op de toleranties bij de fabricage van de injectoren. Door deze tolerantie kan de ingespoten brandstofhoeveelheid variëren tussen de actuele en de berekende brandstofhoeveelheid. Na de fabricage worden deze variaties vastgesteld en wordt er een calibratiecode bepaald die op de betreffende injector wordt gestanst. Door deze calibratiecode corrigeert de motorregeleenheid de berekende brandstofhoeveelheid voor elke cilinder afzonderlijk om de uitstoot te verminderen en de prestaties te verbeteren. De calibratiecodes dienen te worden geprogrammeerd in de motorregeleenheid door gebruik te maken van een diagnosetester.

Er kunnen drie situatie zijn waarbij de calibratiecodes geprogrammeerd moeten worden:

  • Na vervanging van een of meerdere injectoren;
  • Bij brandstofinjectiesysteemcalibratie;
  • Om rij-eigenschappen aan te passen. Vermogensverlies, zwarte rook en de aanwezigheid van de DTC’s P2336, P2337 en P2338 kunnen in de meeste gevallen worden verholpen door een herprogrammering van de injectoren.

Er bestaan twee verschillende codes voor de injectoren.

  • Voor de 1.8 TDCI en 2.0 TDCI bestaat de code van elke injector uit 16 karakters;
  • Voor de 1.6 TDCI bestaat de code van elke injector uit 8 karakters.

De codes voor de originele injectoren staat op een sticker die zich onder de motorkap bevindt.

Ford DTC P2336 en P2337 Afbeelding_1

Indien men injectoren vervangt dient men de code te gebruiken die op de injectoren staat gestanst.

Ford DTC P2336 en P2337 Afbeelding_2

De calibratiecodes kunnen met de meeste universele diagnoseapparatuur worden ingevoerd. Hiervoor zal men eerst communicatie met de motorregeleenheid maken en dan de functie “codering injectoren” starten.

Er zal dan een keuze gemaakt kunnen worden welke injector er gecodeerd moet worden. Hierbij dient men op het volgende te letten:

  • Injector 1 XXXXXXXXXXXXXXXX Cilinder 1
  • Injector 2 XXXXXXXXXXXXXXXX Cilinder 3
  • Injector 3 XXXXXXXXXXXXXXXX Cilinder 4
  • Injector 4 XXXXXXXXXXXXXXXX Cilinder 2

Voordat de codes kunnen worden ingevoerd, dient de motor minstens 8 uur uit te staan. Dit is om ervoor de zorgen dat de motor echt koud is wanneer de codes worden ingevoerd.

We hebben het betreffende autobedrijf daarna via een remote verbinding laten zien hoe dit werkt. De codes zijn geprogrammeerd en de motor liep direct weer goed. Nu kon men ook de DTC’s weer wissen. De zwarte rook was verdwenen en er was weer voldoende vermogen.